Diari Hamil : Usia kandunganku sudah pon 27 minggu

kedudukan n keadaan baby semasa berusia 27 minggu

Alhamdulillah....skrg usia kandungan ku telah pon menjangkau 27 minggu....

Mengikut kajian perkembangan bayi...berat baby 875gm..dan panjangnya pula 36.6cm dari kepala ke jari kaki...tp, aritu aku scan..berat baby sudah pon 1kg...huhuhu..panjangnya pula aku x perasan sngat...dan menurut kajian..pada usia begini baby dah mula bermimpi...tp, mimpi apa x tau plak....harap mimpi yang indah2 sajer la syg mummy yer...

Pada waktu ini juga bayi kita sudah boleh membuka matanya. Jadi, dia kini boleh melihat cahaya luar menerusi bahagian abdomen kita. Ketika ini juga bayi mula belajar menghisap dan mereka mungkin berupaya menghisap ibu jari atau pun genggaman tangan. 

Bagi perkembangan diri kita pula kita semakin hari semakin besar dan tentunya berat semakin bertambah. Antara bahagian yang paling ketara pertambahan beratnya ialah di sekitar dada terutamanya pada bahagian payu dara. Ohh!! betul laaa...terasa sngat breast ni memberat... sebab tu lah pemakaian baju dalam yang sesuai sangat penting. Masa wat medical check up aritu...doctor pesan elakkan berbaring secara menelentang kerana cara ini akan membuatkan kita rasa tidak selesa dan dalam masa yang sama salur darah kita akan ditekan oleh rahim kita yang semakin membesar.
Terasa sangat berdebar-debar....Ya Allah..semoga kau permudahkanlah segalanya...  Ameeennn....

Comments

Popular Posts