Diari Hamil : Emosinyer aku bila suami selalu Out Station...

Tak dapat pejamkan mata...padahal jam dah pon menunjukkan jam 12.31.... Penat + mengantuk...tp, mata still x leh pejam.... dalam hati sekarang ada seribu satu perasaan...nak nangis pon ada...kdg2 tumpah jugak air mata nie....usia kandunganku skrg 26-27 minggu...perut semakin membesar...badan semakin x larat....jln pon kdg2 x mampu nak jln laju2 dah...setiap kali aku berjalan...rasa nak nangis...seriusss...aku x larat...x tau naper rasa mcm sarat sngat...padahal kandungan aku baru jer melangkau 6 bulan....bila memikirkan aku selalu keseorangan tanpa ditemani suami...lagi sayu rasa hati....rasa mcm terpinggir...terbuang pon ada....dlm keadaan mcm ni...kenapa mesti kami berdua berjauhan...aku tahu...dia trpaksa jlnkan tugas yg diberi...dan klau diberi pilihan...dia pon x nak tanggalkan aku jauh2....cuba utk memahami kehendak tugasnya...cuba utk memahami tanggungjawap yg dia trpaksa lakukan....kadang aku terpaksa pujuk hati ni sendiri...dia keje demi mencari rezeki utk aku dan bakal cahaya mata kami berdua.....tp, yer lahhh..kengkadang emosi mom to be ni lain skit....cepat terasa...cepat terusikk....




Waktu pagi merupakan waktu yg agak sebal bg aku....sbb, terpaksa pegi keje sendiri...dengan tenaga yg ada sikit2..gagahkan jugak bawak kereta ke tempat kerja...kereta aku manual plak tu...bayangkan betapa seksanya aku setiap pagi....trpaksa bertahan...kdg2 ada ketika kaki jd kremm...aku amik keputusan utk emergency leave jer...bukan apa...x mau amik risiko...suami x tau keadaan aku...bg x nak dia rasa risau...aku cerita apa yg berlaku pdnya...tp, selalunya aku cerita seolah2 perkara tu x perlu dibimbangkan sngat....dari nada suaranyer dpt rasa dia risau...tp, apakan daya....perkara kecik2 cmni..x mungkn dia akn rushing balik ker rumah....

Teringat kembali saat2 awal kehamilan...di awal trimester pertama, aku mengalami alahan yg teruk...tp, dia diarahkan utk memantau projek d sarawak...bayangkan sedihnya...tp, apa yg mampu aku lakukan... menangis dalam hati jer mampu...trpaksa biarkan dia pegi dan dia pon trpaksa tggalkan aku sendiri.... emosi bercampur baur....duduk di rumah keseorangan dlm keadaan kesihatan yg x mengizinkan...semiggu suamiku disana...aku admitted....mujur ada nani dr jauh  dtg menjenguk aku dirumah..klau la nani x dtg...mgkin aku masih lg trlantar di katil...nani bersama mona la yg mengkabarkan situasi aku pd suamiku...benda yg lepas..malas aku nak ungkitkan...

yang pasti, selepas berakhir trimester pertama...aku ditinggalkan lagi....kali ni suami terpaksa memantau projek di 3 daerah di johor...klau nak dihitung sudah dekat 3 minggu aku ditinggalkan...Alhamdulillah, aritu suami ada jugak balik sbb nak wat medical check up....mulanya dia suruh aku hati2 masa pergi klinik nnti...aku dah emo...tp, still tahankan perasaan...cuma, aku mcm biasa bila ada perkara yg aku minta dia x dpt lakukan...aku akn diam..x der mood nak reply wassap or pick up fon klau dia col....tp, mlm tu dia khabarkan yg dia akn balik kejap utk temankan aku pegi check up....tp, lepas check up...dia trpaksa pegi semula ke johor...ok..aku terima walau sebenarnya aku x nak dia pegi pon....



minggu ni aku mmg x der mood nak borak ngan suamiku..nak reply msj dia...klau dia col pon aku nak x nak jwp pertanyaan dia...sbb aku mmg beremosi skit mggu ni...mgkin kerana faktor tugasan di opis...dan juga faktor terpaksa handle program amal di kedah...aku rasa seolah2 semua aku lakukan sendiri...ke sana kemari bwk kereta sendiri...betapa penatnya badan...aku selalu ckp ngan kwn2..klau la boleh letakkan perut ni kat umah..kan bagus....aku nak buat keje pon senang dan tenang....

aku tau..suamiku skrg tahu pada perubahanku mggu ni...setiap kali dia col..suaranya sngat2 lembut..takot nnti aku terasa....dia bertanyakan keadaan aku...keadaan kandunganku....memberi pesanan2 pd aku....dan yg penting sebelum mengakhiri perbualan..perkatan "i love u mummy n baby" "miss u mummy n baby" x pernah lupa utk disebut sebelum mengakhiri perbualan kami....

ok..tu jer lah utk mlm nie....

(apa-apa pun "we love u to daddy" " we miss u to daddy")










Comments

Popular Posts