WAKTU BADAN MELAKUKAN DETOX



Assalamualaikum.. tengahari ni mamayu terasa nak share dengan korang berkaitan detox.. itu pun setelah terbaca satu artikel menarik dari group khas untuk customer-customer shaklee..

Apa itu Detox?

Detox merupakan proses penyingkiran bahan toksik atau buangan dari tubuh badan manusia. Badan manusia mempunyai sistem detox sendiri iaitu hati, usus dan ginjal. Apabila kita berpuasa, badan akan melakukan proses detox semulajadi. Detox dilakukan untuk memastikan sistem penghadaman usus bekerja dengan sepatutnya dan memastikan kulit bersih serta segar. Selain itu ia juga turut memastikan sistem buah pinggang kita berjalan dengan lancar.

Rupanya, dalam badan kita nie telah dijadualkan waktu-waktu terbaik bagi membuang segala racun dalam badan yang tidak diperlukan.




Jadual Waktu badan membuang racun:

1. Jam 9 - 11 malam : adalah waktu pembuangan zat-zat yang tidak berguna/beracun (detoxin) di bahagian sistem antibodi. Selama tempoh ini, kita harus dalam suasana tenang atau mendengarkan muzik. Jangan sibuk-sibuk bekerja di waktu-waktu ini. sebab badan kita sedang melakukan tugas penting.

2. Jam 11 – 1pagi : terjadi proses detoxin dibahagian hati 

3. Jam 1 - 3 pagi: berlaku proses detoxin dibahagian hempedu

4. Jam 3 - 5 pagi : terjadi detox di bahagian paru-paru, sebab itu akan terjadi batuk selama tempoh masa ini. kerana proses pembersihan (Detoxin) telah mencapai saluran pernafasan, oleh itu, tak perlu korang bangun minum ubat batuk supaya tidak menghalang proses pembuangan najis.

5. Jam 5 - 7 pagidetoxin dibahagian usus besar, sebab tu bila bangun pagi..korang akan rasa nak membuang. jangan ditahan-tahan. Waktu terbaik membuang segala toksin dalam badan.

6. Jam 7 - 9  pagi : waktu penyerapan gizi makanan bagi usus kecil, jadi harus makan pagi/ sarapan.

* Bagi orang yang sakit sebaiknya makan lebih waktu pagi iaitu sebelum pukul 6.30 am. Dan waktu terbaik untuk kita sarapan adalah sebelum pukul 7.30 dimana waktu ia adalah waktu yang sangat baik untuk kesihatan.

Macam mana nak tahu badan kita banyak toksin atau tak?

Antara tanda-tanda TOKSIN berlebihan dalam badan

  • Sering letih, kurang bertenaga, sakit kepala, mulit berbau, badan berbau
  • Insomnia (masalah tidur), mata gelap, mata merah
  • Daya ingatan dan tumpuan yang lemah dan rasa cemas
  • Alahan, masalah sinus, sistem imun yang lemah
  • Masalah sistem pencernaan seperti sembelit dan kembung perut
  • Masalah sendi 
  • Masalah kulit
  • Selulit, kenaikan berat badan 
Keadaan usus sihat dengan banyak toksin

Mamayu nak rekemen...supplement terbaik kalau korang nak detox badan bagi melancarkan lagi pembuangan toksin dalam badan tu. Mamayu suggest untuk korang ambil Herb-Lax dan Alfalfa yang sangat baik untuk penghadaman. Bila segala toksin di dalam badan telah dikeluarkan,baru badan korang akan rasa fresh, rasa segar dan bertenaga.


Sapa yang kat sini ada masalah toksin banyak dalam badan..
amek 2 item ni.. berbaloi sangat


Sumber : SGL Group, Google, Wikipedia, Kedai Vitamin Mamayu

Comments

Popular Posts