MY WEDDING STORY: DIY VEIL

Assalamualaikum, dah lama rasanya x updet blog...mmg teringat nak updet..tp, masa seakan-akan x mengizinkan...mana taknya...dah tggal berapa ari jer lg aku akn bergelar isteri...mmg aku x counting pon..sbb nnti aku stress...malas nak bebel bnyak2..n aku bukannyer jenis org yg pandai bercerita....

cuma, kali ni aku nak share sikit ttg veil...mmg dalam perancangan asal aku nak beli jer veil nie....bnyak blog yg aku dah usha..n bnyak fb yg aku dah skodeng...pencarian demi pencarian dah aku buat dr usha blog n fb smpai la menapak ker jalan TAR, masjid Jamek n bnyak tempat lg la tempat yg aku rasa kat ctu ada jual veil..maka kat ctu la aku terpacak...tgok veil semua mcm over sangat la...sedangkan aku nak simple2 jer...x nak over....

so, aku amik keputusan utk jahit sendiri veil nikah aku nnti...Sebenarnya aku ni x pandai sngat nak jahit menjahit..cuma, adalaaa sikit asas menjahit masa  skolah2 dulu....pastu, google2 blog org...tgok you tube..belajar jahit manik utk veil....gigih betul....

Pencarian dmulakan dengan membeli kain net....tmpat feberet JAKEL la apa lg kan..kat ctu semua jenis mak nenek kain ada...aku beli dlm 1 meter = RM 22 kot...Alaaaa..malas nak refer buku rekod akaun..Pastu, g kedai Bunga Reben kat Jln TAR tu utk beli manik lak....pilih2 beberapa jenis manik..kemdian bayorrr...yg ni pon x ingat gak brapa amaun semuanya...

 mula2 aku ukur dulu besar mana ukuran utk veil aku nnti...dah dpt ukuran..potong ikot ukuran yg kita nak..pastu, veil tu aku jahit tepi...upah utk jahit tepi rm6...mahal tol..bukan besor pon...huh!



ni antara pilihan kaler manik yg aku beli...yg hitam tu bukan tau....



Mula2 jahit bahagian bawah veil tu...aku jahit mcm nie jer...sbenarnya aku refer dr veil kwn..pinjam kat dia kejap...sbb nak tgok contoh mcm mana jahit veil ni...klau tgok kat you tube x berapa jelas sngat...klau dpt refer yg betol2 punya senang sikit...


 Pastu..dah siap jahit bahagian bawah veil tu..baru la aku jahit bhagian atas plak...yg ni yg buat aku termenung jap...hahahahaha....


 Walau termenung panjang...bila jarum dah mula menjalankan misinya...akhirnya berjaya gak..teror  n kreatif gak aku..ngeeeeeeeeeeeee :D


Kali ni aku letak manik kaler purple lak....



pandangan dari tepi veil...x siap sepenuhnya lagi....

Agak lewat jugak aku jahit veil...Tinggal lagi 20 ari..baru terhegeh2 nak jahit..bukan apa..aku x reti nak jahit...nawaitu utk jahit ni smpai bila mana masa aku g fitting baju dekat PERTAMA kompleks aritu...kakak yg jahitkan baju nikah aku bg nasihat free mcm mana nak jahit manik kat veil...start drpd itu la aku yakin sikit nak buat....

x per lah...nanti aku updet veil yg sepenuhnya siap bersama baju nikah nnti...Harap sesapa yg sudi baca blog aku ni dpt serba sikit idea utk jahit veil...Sebenarnya x susah pon nak jahit...cheeewahhhh!!! hahahaha


Comments

Popular Posts