Miss Pavlova



 Dulu x tau pon kewujudan pavlova ni....1st time makan masa oder apa ntah, aku pon x ingat....pastu, terus jatuh cinta....sedappppp sngat....Rasanya yg creamy-creamy...ditambah dgn buah-buah yg segar menambahkan rasa yg x dpt di gambarkan....sesapa yg pernah mkn pavlova ni..kompem dorang pon akn ckp benda yg sama....

So, aku amik keputusan utk belajar cara  buat miss pavlova nie.....Bahan-bahannya x susah...hanya 4 biji putih telur, gula halus (gula kastor), sedikit tepung jagung, cuka,n esen vanila..

Tapi.... :(
yang menyebabkan ianya selalu x menjadi adalah  kerana suhu membakarnya shj...x boleh trlalu tggi suhunya..atau terlalu rendah suhunya...dan pembakaran mis pav ni plak bergantung kpd jenis oven....Setiap oven berlainan fungsi n suhu...Maknanya, klau korang guna oven baru...kompem, masa membakar pavlova ni sngatlah mencabar keimanan....kerana apa? kerana kita masih x brapa mahir dgn fungsi oven yg baru dbeli itu...

Dari pengalaman aku, setiap perkara yg kita buat..x semestinya akn terus menjadi....kena ada try n error...dah berapa kali try..semuanya error...naik fed up la plakkkk...so, semangat tu turun naik..turun naik jer....tp, ttp nak buat...dah brapa bijik pavlova dah yg masuk dlm encik Tong....hehehe....tp, x bermakna klau x menjadi tu buat aku melupakan terus....aku cuba lg...cuma, utk cuba buat kesekian kalinya..amik masa dlm seminggu...kumpul mood...then, buat lg...hasilnya mcm gambar di atas laaa....sbenarnya, meringue dia terlebih masak...tp, still leh mkn n sedap...lantak ler...bukan nak jual pon.. untuk mkn sendiri....

Smlm adik sepupu....offer utk ajar aku mcm mana nak buat n bakar pavlova....Uhukkk...terharu rasanya...mgkin sbb dia tgok aku ni bersungguh sngat nak buat pavlova...tp, selalu x menjadi...

Ptg ni kelas Pavlova bersama cik Tora....Opsss..Puan Tora.... :D

Sharing Is Caring

Comments

Popular Posts