Tutorial Busy Book Page 1 - Dinasour

Assalamualaikum... arini mamayu berkesempatan nak share cara-cara nak buat page book mukasurat yang pertama... Untuk page 1 ni, mamayu pilih dinasour page... page yang sangat mudah utk di buat... Jom kita mulakan....

Bahan-bahan:

Kain Felt Polyester (Lembut) - Kaler Hijau (untuk dinasour), Pink (untuk bulatan) dan Biru (untuk corak segitiga) ( kaler ikot suka sebenarnya)
Kain Felt Acrylic  (Keras) - sebagai mukasuratnya..
Gunting
Valcro
Benang / jarum jahit
Kertas
Gam UHU

Cara-Caranya:
STEP PERTAMA:

Mula-mula ambil kertas kosong A4, lukiskan gambar dinasour dahulu...Rujuk gambar dibawah..


Kemudian, untuk lukiskan bentuk bulatan..mamayu guna duit syiling 5sen yang sekarang tu...dia besar sikit berbanding 5sen dulu... kalau susuah gak, amik syiling 10sen pon x per... Korang lukis satu bulatan sahaja..takyah banyak-banyak..

Lepas tu, lukis bentuk segitiga, juga satu jer...

Akhir sekali, lukiskan bentuk mangkuk...mangkuk ker?? huhu..Sebenarnya, bentuk tu utk isi bulatan-bulatan dan segitiga yang kita nak isi nanti... (tak paham rujuk gambar yer..)

Lepas dah lukis semua tu, sila gunting lakaran yg kita dah buat tadi... lakaran-lakaran ni, kita panggil dia sebagai POLA!...

STEP KEDUA:

Ambil pola yang telah kita gunting tadi, lekapkan di kain felt lembut.. kaler hijau untuk dinasour, kaler pink untuk bulatan dan kaler biru untuk segitiga..

Sekali lagi, lukiskan bentuk-bentuk tadi di atas kain felt tersebut, untuk bentuk bulat, lukiskan dalam 4 bulatan shj, dan 5 bentuk segitiga mengikut pola-pola yang kita dah sediakan dari awal td.. (rujuk gambar)

Selesai melukis, korang boleh gunting lakaran-lakaran tersebut... Opss, lupa nak bg tau, masa melukis di kain felt td, boleh gunakan pen dakwat basah.. Actually, sepatutnya kita lukis dengan pen khas..nama apa mamayu lupa.. nanti kita google..hehehe... lukis jangan comot-comot tau... lukis elok2, lagipun senang jer kan..sbb, dah ada pola....

STEP KETIGA:

Ambil kain felt keras sekeping (23cm x 25cm)..mesti susah untuk korangkan..sampai nak kena ukur2... Untuk starter mcm kita-kita nie... beli jer yg dah siap pack.. mamayu beli dekat AsmaFelt Box.. Korang boleh beli Starter Pack kat situ.. Untuk muka surat busy book ni, mamayu beli PEK LUNA.. Bukan Luna Maya yer... hihihi...

Kemudian, tampal dinasour diatas kain felt yg keras tadi dengan gam UHU, kalau ada pistol gam lagi bagus.. hanya dinasour sahaja yg korang kena tampal... yang lain-lain nanti dulu...lepas tampal ketepikan..


Selepas itu, amik Valcro (sejenis perekat) boleh rujuk gambar.. potong kecik-kecik..ambil yang keras (permukaan yg kasar).. tampal dan jahit di atas permukaan bulatan dan segitiga tadi...bahagian yg sebelah lagi tu..korang lekat kat badan dinasour td.. kemudian jahit..takot tertanggal plak masa anak-anak kita main nanti...

Last sekali, lekatkan gambar mangkuk pulak..yg ni untuk isi bulatan dan segitiga yg korang buat td tu..., so bila anak nak main nanti...dorang boleh amik dalam tu terus boleh lekat...nak pastikan magkuk tu melekat kuat..korang jahit la sikit.. kot kang anak tu mmg jenis ganas... tercabut la plak mangkuk tu nanti...hihi..




Alhamdulillah...siap satu page...boleh letak tepi.. senang jer kan...rasanya mamayu ajar detail nie...harap korang paham..moh sama2 kita belajar untuk next page pulak...( Pick Your Apple)

Dah buat jangan lupa komen dan bagi link blog korang tau..boleh mamayu tengok hasil kreativiti korang plak..mana tau lagi cantek dari yang ni...lg kreatif dr yang nie...sharing is caring maaaa....hehehe..


Klik untuk UNDI BLOG SharingIsCaring bagi memenangi RM4000 dan sertai Contest



Comments

Popular Posts