Diari Penyusuan Ibu : TIPS IBU MENYUSU BERPUASA

 Assalamualaikum... 

Selamat Pagi momie mommie di luar sana... Hope mommie2 dah bersiap sedia dari segi mental & fizikal dalam menjalani ibadah puasa yang bakal tiba lagi dua tiga hari nanti...

 

Alhamdulillah... mamayu memang dah prepare awal.. stock ebm Mirza dan stock bekalan mamayu juga dah ready bg menyambut bulan puasa nanti...

 

Bekalan mamayu macam biasalah... (ESP + MEALSHAKES + PERFORMANCE DRINK) .. Tiga item ni penting bagi mengekalkan tenaga dan mengelakkan mamayu mengalami dihydrate... yer laa..ibu yg full bf ni kan tak boleh kurang air dalam badan..so,ini merupakan  penyelesaian bg menghadapi bulan puasa ni nanti....huhuhu.

stock mamayu untuk bulan puasa nie...hehehehehe

Jom kita tengok tips yang boleh diamalkan buat mamayu & mommie2 diluar sana... jangan takut dan risau.... Insyaallah..pasti boleh!!!!

 

TIPS YANG BOLEH DIAMALKAN


1. Banyakkan pengambilan cecair. Dua liter sehari sangat perlu. Mulakan minum bermula waktu berbuka sehingga sahur dan menjelang imsak .( yang ini mamayu akan shake 3 set mighty germs, insyaallah..dengan bantuan 3 items ni , badan mamayu akan kurang dihydrate. tak akan ada masalah utk buat stock ebm dibulan puasa nanti )

2. Makan buah-buahan, bubur, sup dan makanan berkuah dan mengandungi air. Kurangkan mengambil terlalu banyak makanan bergula dan bergaram kerana ia boleh menarik keluar air daripada sel. (sangat penting..demi menjaga kualiti ebm dan tenaga mamayu.. ibu yang selalu ambil sup dalam diet harian.. stock ebmnya akan maintain seperti biasa... alhamdulillah..mamayu sentiasa mempelbagaikan menu untuk sup dibulan puasa)

3. Ibu yang menyusukan amat digalakkan makan madu setiap hari kerana selain menambah stamina, ia berupaya meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan. Malah ia merupakan sumber tenaga yang hebat dan semulajadi. Juga berfungsi sebagai nutrisi lengkap untuk meningkatkan dan melancarkan air susu ibu.

4. Berehat secukupnya, Elakkan melakukan aktiviti berat dan lasak.

5. Berbuka puasa dan bersahur dengan makanan seimbang yang kaya dengan protein, glukos dan cecair.

6. Banyakkan memakan kurma kerana ia mampu memberi tenaga segera kepada badan dan makanan penambah susu seperti sayuran hijau, buahan, oat dan sebagainya.

7. Elakkan minuman berkafein dan minuman gas.( mommie2..plz elakkan yer... jangan ikot hawa nafsu sangat... air berkafien dan bergas akan menyebabkan production mommie merudum.. so, BEWARE!)

8. Lebihkan sesi menyusu secara terus dan mengepam pada waktu malam. Pam dan menyusu secara serentak.

9. Pentingkan diet yang mengandungi protein berkualiti daripada ikan, ayam, itik, daging merah dan legum. Pastikan pengambilan kalsium yang mencukupi, daripada susu dan produk susu.

10. Tambah pengambilan makanan berserat ke dalam diet anda dengan mengambil lebih banyak buahan dan sayuran segar bagi mengelakkan sembelit.

11. Jika anda rasa menghadapi kesulitan untuk menyediakan makanan berkhasiat untuk diri sendiri, pertimbangkanlah untuk mengambil suplemen vitamin dan mineral dalam diet anda.

12. Jangan berhenti menyusukan bayi atau mengepam susu kerana semakin banyak susu keluar, semakin kerap payudara dikosongkan maka semakin banyak susu ibu yang akan dihasilkan.

13. Kurangnya pengeluaran susu bukan disebabkan ibu berpuasa tetapi kurang rangsangan sama ada menyusu terus bayi atau memerah susu. ( kekerapan pump sangat penting..lebih2 lagi untuk ibu yang bekerja macam mamayu)


Antara panduan atau tips-tips yang mamayu share untuk mommie2 yang menyusukan baby mereka di luar sana..

 Pesanan dari mamayu : Elakkan mommie2 dari stress akibat susu berkurang yer... sebabnya jika mommie stress.. production susu turut merudum.. So, sepanjang Ramadhan ini.. kita hepi hepi sebab dapat bertemu sekali lagi bulan Ramadhan yang mulia ini... Ibu yang gembira akan menghasilkan susu yang berlipat kali ganda.. InsyaAllah..

kepada mereka yang baca blog mamayu nie.. mamayu doakan kalian berjaya menyusukan baby anda dengan jayanya... sama-sama kita berjuang!!!! Aja...Ajaaa... FIGHTINGGGG!!!!!!

Dan jika mommie2 mahu mencuba set mighty 3gems seperti mamayu amalkan sekarang nie.. boleh klik  oder set mighty 3gems yang mamayu sediakan tu.. Penghantaran akan dibuat terus ke pintu rumah mommie2 yer by abg Gdex..semuanya dihujung jari anda.... HEPI SHOPPING YAAA!!!!


Rebut peluang untuk mendapatkan kualiti kesihatan yg lebih baik dengan Shaklee! Untuk sebarang pertanyaan tentang keraguan anda, boleh terus hubungi saya atau pengedar Shaklee yg terdekat dengan anda.

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda! 

ID Shaklee: 1078965
Call / Whatsapp: 012-792 5153 
Email:ayu_aisya06@yahoo.com 
Add friend dan pm FB : Siti Rahayu 
* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.
COD /self pick up istimewa untuk anda yg berada di BUKIT JALIL, PUNCAK JALIL, PUCHONG, SERI KEMBANGAN, BANDAR TUN RAZAK, BANDAR TASIK SELATAN, 


Mamayu turut membuat penghantaran ke seluruh Malaysia, Sabah , Sarawak dan Labuan

Comments

Popular Posts