Jom Tiramisu!!

Assalamualaikum....mungkin masa aku update entry nie...ramai yg dah tidokan..maunyer x tido lagi....dah pukul brapa nie?....agaknya hanya aku sorang lom tido lagi....hehehe....eh! takkk...ada budak atas umah aku nie pon x tido lagi..buktinya dia ngah menangis skrg nie....Aduhhhh!!!! gawat sekaliii....

Oklah, mlm ni aku nak citer ttg tiramisu...rupa2nya tiramisu nie x lah susah nak buatkan...asalkan ada bahan utama....


 Ni antara bahan-bahannya, klau kita nak buat tiramisu...sepatutnya ada serbuk koko...tp, masa ni aku x beli lagi....


Haaa!!! ni la tiramisu yg 1st time aku buat...hodohkan??? hahahaha


Walaupon nampak hodoh...sebenarnya sedapppppp....(puji diri sendiri nampakk? hahahaha)


Ok, yg ni tiramisu utk kali kedua yg aku buat...nmpak mcm cantek...tp, rasanya x tau lg...
utk tiramisu yg aku buat mula2 dulu..aku guna kek sponge...tp, utk kali nie..aku sesaja gatal guna biskut digestive...Entah apa la rasanya...esok leh tau...


Pandangan dari sisi...tiramisu ni aku buat dua lapis jer....Bekas ni lebar sangat laaaa...x leh nak buat banyak2...
tp, x per lah...buat utk suka2 jer... :p

Untuk buat Tiramisu nie...antara bahan-bahan yang diperlukan adalah...

Cream Cheese (1 buku)
Whipping Cream (200ml)
Kek Sponge (apa-apa perisa pon boleh)
Gula (1/2 cawan)
Esen Vanila (satu sudu kecil)
Serbuk Koko (untuk hiasan)
1 cawan air Nescafe (yang tidak diletak gula)

Langkah-langkah menyediakannya;

Masukkan Cream Cheese, Whipping Cream, Gula, esen vanila kedalam mangkuk bersih..
Putar@pukul  kesemua bahan-bahan tadi sampai kembang..
setelah kembang ketepikan...
Kek di potong mengikut kesesuaian atau citarasa masing2..
Rendam @basahkan kek yang di potong tadi...
Masukkan kedalam cawan@bekas yang kita nak..
Lapiskan dengan keju yang telah kita putarkan td....Kemudian, tabur serbuk koko ke atas keju..
Ulang hingga selesai....


Sharing Is Caring :)



Comments

Popular Posts